دکتر خالقی

تاریخچه طب سوزنی:

طب سوزنى به ۵ هزار سال قبل برمى گردد. این نوع درمان از کشور چین نشأت گرفته است. از نظر طب سوزنى جهان چیزى جز انرژى نیست. این انرژى در فضا به صورت انرژى فضایى با انواع انرژى که ما مى شناسیم وجود دارد و در زمین به صورت انرژى پنجگانه آب، خاک، آتش، باد و نور موجود است. انسان به عنوان جزیى از کل، از قوانین حاکم بر این مواد پیروى مى کند و در برابر تغییرات انرژى هم متأثر مى شود. سوزن درمانی یک دانش فنی باستانی چین است که پیشنه‌اش به زمان آغاز تاریخ بشر می ‌رسد. حکایت شده است که ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد برخی هوشمندان چینی دیدند که بیماری‌های مزمن سربازانی که زخم‌های سطحی با تیر و کمان خورده بودند، به خودی خود خوب شدند. خواه آن حکایت حقیقت داشته باشد یا نه، چینیان نظامی، طبی را که با فرو کردن سوزن‌هایی خاص در نقاطی خاص از سطح بدن انسان‌ها دردها و بیماری‌های آنان را درمان می ‌کرد، پروردند.

گرچه عنوان این روش اشاره به استفاده از سوزن‌ها دارد،ولی سوزن‌ها ضروری نیستند و در روزگار کهن گاهی از تراشه‌های سنگی به جای آنها استفاده می ‌شد. برخی روستائیان آفریقایی با خاریدن شدید نقاطی خاص از سطح بدن بیماری‌ها را درمان می‌ کنند، قبایل اسکیمو از تکه سنگ‌های لبه تیز به همین قصد استفاده می ‌کنند، یک قبیله وحشی در جنگل‌های آمازون برزیل تیرهای سوزن مانند را با نی دمیدنی، روی نقاط سوزنی سطح بدن شخص بیمار پرتاب می ‌کند. سوزن‌های آهنی در عصر آهن وارد این نظام طبی شدند ولی احتمالاً این روش پیش از عصر آهن وجود داشته و درمانگران آن از تراشه چوب‌های نوک تیز یا خارهای بلند گیاهان خاردار استفاده می‌ کرده‌اند. برخی درمانگران چینی حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد تصور می ‌کردند که فلزات متفاوت که در ساخت سوزن‌ها استفاده می ‌شدند، آثار متفاوتی در بدن می ‌گذاشتند..

قرن‌ها پس از آن آشکار شد که آن تصور حقیقت ندارد و اکنون مسلم است که نوع فلز سوزن‌ها، نقشی در درمان سوزنی ندارد. آنچه مهم است شیوه استعمال سوزن‌هاست. سوزن‌هایی که امروزه در این درمان استفاده می‌ شوند همگی از فولاد ضد زنگ ساخته می‌ شوند که ضد عفونی کردن آنها بهتر باشد

طب سوزنى در دهه اخیر به علت اثرات درمانى شگفت انگیزش مورد توجه محافل پزشکى قرار گرفته است به طورى که هم اکنون در آلمان و آمریکا مراکز متعددى در این زمینه تأسیس شده است.
از سال ۱۹۷۵ سازمان بهداشت جهانى WHO پس از بررسى هاى طولانى و علمى درمان بیش از دهها نوع بیمارى را توسط این نوع طب مورد توجه قرار داده .

از جمله بیمارى هایى که با این نوع طب مى توان به درمان آن اقدام کرد، کمردرد هاى طولانی کشیده از نوع اسپاسم عضلانى، فتق دیسک بین مهره اى، درد ناشى از آرتروز بین مفاصل خصوصاً مفصل زانو، محدودیت هاى حرکتى در شانه منجمد، بازیابى توانایى حرکتى بعد از فلجى، سردردهاى عروقى مثل میگرن ، و انواع اعتیاد  و همچنین کاهش اشتهااست.

بیش از ۷۰۰ نقطه طلایى در بدن شناخته شده که ۳۶۰ نقطه آن تحت عنوان اصلى و بقیه اضافى تعریف شده اند. این نقاط در تماس قسمت هاى بدن به صورت محورهاى مجزا تعریف شده اند و پزشک در درمان هر بیمارى باید به تحریک این محورها بپردازد

آدرس۱)خیابان ظفر ،تقاطع نفت،پلاک۱۴۷،واحد۲۹،(روبروی بانک اقتصاد نوین)                                                                تلفن:۲۲۹۲۲۹۰۳

ساعات کاری:

مطب ظفر هر روز                        ۷/۳۰ الی ۱۰/۳۰      روزهای زوج        ۱۳/۳۰ الی۱۶

مطب پیروزی     شنبه تا چهار شنبه  صبح      ۱۱ الی۱۳         بعد از ظهر    ۱۶  الی۲۰

پنجشنبه صبح          ۱۱  الی ۱۳     بعد از ظهر       ۱۶  الی ۱۸

دکتر خالقی

درمان درد سیاتیک با طب سوزنی

درد سیاتیک چیست؟

دردسیاتیک زمانی اتفاق می افتدکه عصب بزرگ سیاتیک دچارآسیب دیدگی شود.عصب سیاتیک یکی ازبزرگترین عصب ها دربدن است. این عصب دارای یک ریشه  است که ازناحیه ستون مهره ها درقسمت تحتانی کمرشروع میشود و در ساق پا ادامه دارد  به این عصب، عصب سیاتیک گفته میشود.

رایجترین دلائل بروزسیاتیک

سندروم پریفورمیس

عصب سیاتیک زمانی که اززیرماهیچه های پریفورمیس درناحیه باسن میگذرد میتواند دچار آسیب دیدگی شود زمانی که ماهیچه پریفورمیس باعث آسیب دیدگی وفشاربه عصبی که ازعصب سیاتیک ساخته شده است شود میتواند دردسیاتیک ایجاد بشود اما این یک تعریف علمی ازایجاد سیاتیک نیست دردساق پا که دراین سندرم ایجادمیشود می تواند مانند درد سیاتیکی باشد که براثرآسیب دیدگی عصب ایجادمیشود.

استنوزیس (تنگی کانال نخاعی) ستون مهره های ناحیه کمر

این شرایط باعث سیاتیک وتنگ شدن کانال نخاعی میشود استنوزیس ستون مهره ها براثرافزایش سن ایجادمیشود ومعمولا بالاترازسن۶۰ سالگی رخ میدهد این شرایط معمولا بر اثر ترکیب یک یا چند تا ازموارد زیرایجاد میشود ۱- بزرگ شدن سطح مفصل۲- رشد بی رویه بافت های نرم۳- بیرون زدگی دیسک که باعث ایجاد فشار برروی ریشه عصب میشود ودر نهایت دردهای سیاتیکی به وجودمی آید.

بارداری

بدن دردوران بارداری دچارتغییراتی میشودکه شامل افزایش وزن وتغییرات هورمونی است و میتواند باعث بروزسیاتیک  دردوران بارداری شود.

جراحت بافت ها

زمانیکه بافت ها دچارآسیب دیدگی میشوند میتوانند باعث فشارعصب شوند ودر نهایت سیاتیک ایجاد میشود.

کشیده شدن ماهیچه ها

دربعضی ازمواردالتهابات براثرکشیده شدن ماهیچه ها میتواند باعث فشار عصب وایجاد سیاتیک شود.

تومورستون مهره ها

بسیاربه ندرت تومورهای ستون مهره ها می تواند باعث فشاربه عصب های ناحیه تحتانی کمرشود وعلائم سیاتیک رخ دهد.

عفونت

این مورد بسیاربه ندرت اتفاق می افتد اما عفونت درناحیه تحتانی کمرمیتواند برروی عصب تاثیربگذاردوباعث ایجادسیاتیک شود.

اثر طب سوزنی بر درمان سیاتیک

اثر طب سوزنی بر روی روند درمان گرفتگی رگ سیاتیک می تواند بسیار سریع و چشمگیر باشد. در حقیقت می توان گفت سیاتیک یکی از بیماری هایی بوده که در طول تاریخ سبب شهرت طب سوزنی شده است. طب سوزنی با تاثیرات تسکین درد، شل کننده عضلانی و آرام بخشی که دارد می تواند با سرعت بالایی سبب بهبودی بیمار گردد. البته باید به این نکته اشاره کرد که بیمار باید دستورات قبل و بعد از درمان را کاملا رعایت کند تا بیماری دوباره عود نکند مثل روش بلند شدن از حالت دارزکش، تقویت عضلات کمر، رانندگی و…

طب سوزنی توسط اف دی ای کشورآمریکا وسازمان بین المللی سلامت تایید شده است این طب می تواند برای کاهش دردناحیه کمر که براثرسیاتیک ایجاد شده است موثرباشد.